"Je zapotřebí získávat inspiraci právě na takovýchto setkáních", mluví o SportBizu Martin Černický.

Marketing (redakce) – V úterý 16.2.2016 se uskutečnil SportBiz L!ve na téma...
...klubový marketing pod hlavičkou Tomáše Janči!
Že nevíte, o co jde? Nevadí! SportBiz je projekt založený Tomášem Jančou (předseda komise marketingu a medializace Českého florbalu) v lednu 2011. Jeho cílem bylo vytvořit platformu pro sdílení inspirací, tipů a zpráv z oblasti sportovního marketingu a managementu. Od února 2014 je projekt SportBiz spravován sportovně-marketingovou agenturou 2Score.
Na posledních dvou seminářích (panelové diskuzi) nechyběli ani zástupci našeho klubu. Jedním z nich je v poslední době velice aktivní Martin Černický, který má pod svoji správou právě marketing a práci se sponzory. Zdali Martin načerpal nějakou inspiraci přináší následující rozhovor.
Ahoj Martine, jak jsi se vůbec ke SportBizu jako takovému dostal a slyšel jsi o něm dříve?
Na SportBiz mne upozornil můj kamarád a kolega Petr Kopečný. Přišlo mi to jako skvělý nápad získat nové informace a tipy od již vyspělých sportovních klubů. Dříve jsem o této možnosti bohužel neslyšel. Jsem však moc rád, že jsem se mohl zúčastnit.
Zúčastnil ses posledních dvou seminářů, na jaké téma byly zaměřené a jací byli přítomni hosté?
První seminář byl zaměřený na pořádání velkých sportovních akcí, konkrétně se rozebíralo pořádání hokejové MS 2015, dále EURO 21“ a Světová liga volejbalu. Jména všech hostů si přesně nepamatuji, nicméně mne nejvíce zaujal celkový pohled na vnímání těchto akcí z druhé strany. Druhá diskuze byla věnována právě klubovému marketingu za účasti BK JIP Pardubice (Pavel Stara), Motor České Budějovice (Tomáš Kučera) a Fbš Bohemians (Martin Musil). Zde jsme dostali příležitost nahlédnout do fungování těchto velkých klubů s partnery, fanoušky a zviditelnění se ve svých městech.
Jak vůbec vnímáš pořádání takovýchto „podniků“ vzhledem ke klubovému marketingu?
Vnímám to velmi pozitivně, neboť je to dobrá příležitost posunout náš klub a sport o kus dál. Ocenil bych více takovýchto konfrontací se špičkovými týmy z Česka.
Tomáš Janča, šéf SportBizu, pracuje jako zaměstnanec florbalu právě na marketingovém poli a přesto pořádá semináře napříč sportovním spektrem. Bereš to jako fakt, že je florbal ve vnímání sportu dál než my, když se dokáže dělit o své know-how a „nehrabe“ si na svém písečku?
Florbal je opravdu o velký kus dál než my, ale je patrné, že se zástupci florbalových klubů zúčastňují těchto akcí a čerpají zkušenosti od kolegů z jiných sportů, jako je například hokej, fotbal, volejbal a další. Tím, že si „nehrabou“ na svém písečku a dělí se o své zkušenosti se sami zdokonalují a získávají další cenné informace a zpětnou vazbu na svojí práci. Mají co nabídnout, ale nejsou dokonalí a toho si jsou moc dobře vědomi. Měli bychom si vzít příklad a začít jednat minimálně podobně.
Jak vlastně takové semináře/diskuze probíhají a odnesl sis něco zajímavého, co bys aplikoval do klubu?
Tyto semináře probíhají různorodě. Jednou formou prezentace, podruhé diskuzí s moderátorem, ale pokaždé je možnost vznést dotazy od všech přítomných. Pokud se však nedostane řada, je možné hosty kontaktovat a případně se doptat. Odnesl jsem si nemálo nápadů a postřehů :)
Co konkrétně bys mohl prozradit?
Například ve výkonnostním hokejbalu se chceme zaměřit na práci s fanoušky, aby nechodili jen na sport, ale odnesli si jeden velký zážitek. Sponzorům nebudeme nabízet jen reklamu, ale právě i tyto speciální akce a budeme se je snažit více začlenit do klubu. Další věcí je propojení fanoušků a hráčů v rámci našeho sportovního areálu. Myšlenek je hodně, ale realizace je těžší. Máme již v běhu pár projektů na zviditelnění našeho klubu, ale o tom později.
Co ty a tvoje pozice ve vedení klubu? Už ses adaptoval a vidíš příležitosti ve své činnosti?
Myslím, že jsem se adaptoval rychle, ale jestli se dostavují výsledky a v jaké míře by měli hodnotit jiní. Příležitostí vidím mnoho. Pokud by tomu tak nebylo, tak bych neměl už klubu co nabídnout a to by bylo špatně. Je zapotřebí získávat inspiraci právě na takovýchto setkáních a rozvíjet nejen sebe, ale hlavně náš klub a sport.
Na co se chceš po obohacujících seminářích v klubu zaměřit?
Částečně jsem odpověděl výše, ale nyní hlavně na propagaci klubu v našem městě. Například druhá prezentace v Paláci Pardubice, nebo akce k výročí 25 let hokejbalu ve Svítkově při zakončení sezóny.
Je vůbec reálně pořádat takováto setkání napříč kluby pouze v hokejbalu?
Reálné? Ano, pokud by se to uchopilo správně a našel se někdo, kdo by měl čas a chuť se tomu věnovat. Potřebné? Rozhodně, protože se doposud hokejbal posouval, ale ne dostatečně rychle. Věřím, že by nám to pomohlo všem. Například jen forma setkání při příležitosti HCM (hokejbalová centra mládeže), kde si kluby začaly představovat své know-how byla velmi inspirativní a přínosná, na čemž se shodli všichni účastníci. Použiju větu od jednoho funkcionáře ze setkání HCM „Teprve teď zjišťujeme, jak to můžeme dělat díky tomu, že si navzájem ukazujeme, jak to chodí jinde“.
Děkuji za rozhovor